اتوکلاو صنعتی و آزمایشگاهی


اتوکلاوهای صنعتی و  آزمایشگاهی

 

الف- تعریف و کاربرد:

اتوکلاوها ظروف در بسته ای هستند که میتوانند فشار و دمای بالا را تحمل کنند.

اصولاً یا از اتوکلاو برای استریل نمودن تجهیزات پزشکی استفاده میشود و یا در موارد غیر استریل جهت پخت مواد یا تست های کنترل کیفی محصولات مورد استفاده قرار می گیرد.

از اینرو اتوکلاوها در صنایع مختلفی نظیر کامپوزیت، شیشه ، بتن سبک، لاستیک ، کاشی ، پزشکی و پسماندها کاربرد دارد.

 

ب- مشخصات فنی :

ساخت اتوکلاوهای صنعتی و آزمایشگاهی با امکان درب آسان بازشو (در عین داشتن فشار بالا) و کنترل دما و فشار دقیق درون اتوکلاو نیز یکی دیگر از توانمندی های خاص این شرکت می باشد.

اتوکلاوهای این شرکت نیز بصورت سفارشی مطابق نیاز کارفرما انجام میشود که دارای مشخصات کلی زیر می باشند:

 

  • از حجم 1 لیتری آزمایشگاهی تا 150 مترمکعبی صنعتی بصورت افقی یا عمودی ساخته میشود که شکل عمودی آن فقط در موارد آزمایشگاهی با حجم حداکثر 1000 لیتر می باشد.
  • جنس بدنه اتوکلاو آزمایشگاهی در کاربری استریل نمودن از SS316 می باشد و در موارد دیگر معمولاً از جنس A516 Gr70 می باشد .
  • قابلیت تحمل فشار از فشار کاری منفی تا فشار بالا (آزمایشگاهی تا 300 بار ، صنعتی تا 20 بار) دارد. در موارد استریل فشار در حدود 2 بار می باشد.
  • قابلیت تحمل دما از محیط تا دمای بالا (آزمایشگاهی 600 درجه ، صنعتی 250 درجه سانتیگراد ) دارد. در مواد استریل دمای کاری 121 یا 134 درجه سانتیگراد می باشد.
  • دارای درب دستی یا به سفارش مشتری درب آسان بازشو برقی یا هیدرولیکی می باشد.
  • امکان تعبیه سیستم های جانبی نظیر سیستم تامین هوای فشرده ، سیستم خلا و سیستم آب سرد گردشی می‌باشد.در کاربری استریل خلا روی کل فضای درونی اتوکلاو اعمال میشود ولی در موارد پخت شیشه یا کامپوزیت ،سیستم خلا روی خود قطعه اعمال میشود.
  • دارای PLC برنامه پذیر با عملکرد اتوماتیک به­منظور کنترل دقیق دما و فشار درون اتوکلاو می باشد. این امکان وجود دارد که تمامی فرآیند گرم شدن اتوکلاو و ماندن در فشار و دمای مطلوب و سپس سرد نمودن اتوکلاو طبق منحنی که کارفرما نیاز دارد انجام شود. اینکار با کنترل PLC و شیرهای کنترلی ورودی و خروجی بخار یا هوای گرم و کنترل المنت های الکتریکی (در موارد استفاده از هوای گرم) انجام میشود.
  • مجهز به شیرهای ورودی و خروجی (هوا ، بخار ، ازت و….) و شیر اطمینان و رپچر دیسک (در موارد صنعتی و فشار بالا) می باشد.
  • عایق کاری از بیرون یا از داخل (زمانیکه بخار درون اتوکلاو هست، عایقکاری از بیرون انجام میشود)

اتوکلاو صنعتی

  •  مهمترین گلوگاه در ساخت اتوکلاوهای صنعتی، بخش درب آسان بازشو (Rapid Door)میباشد که می بایست از طرفی با سرعت باز و بسته شود و از طرفی  فشار و یا خلأ محفظه را تحمل نماید.
  • مکانیزم حرارتی اتوکلاوها میتواند از سه طریق بخار آب، هوای داغ تولیدی توسط المنت الکتریکی  تأمین شود. در صورت وجود برق کافی، بهترین و دقیق ترین حالت گرمادهی توسط المنت حرارتی ایجاد میشود که در این حالت از فن سیرکولاسیون جهت یکنواختی و همگن سازی هوای داخل اتوکلاو استفاده میباشد.

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *